London calling!

Aaaaah, Londen! Eén van mijn favoriete steden op deze planeet. En laat het nu net een vlot bereikbare zijn.

Zo’n 2 keer per jaar trek ik naar deze grootstad. Een stad vol muziek, theater, film, contrasten, geschiedenis. Kortom, Londen heeft het allemaal!

Ondertussen ken ik de stad redelijk goed, ik kom er dan ook al jaren. Maar mijn persoonlijk hoogtepunt dateert toch maar van mei dit jaar.
Na een rondleiding in Shakespeare’s Globe werden we door de gids doorverwezen naar The Rose. The Rose!!!! Daar waar het voor Shakespeare allemaal begonnen is! Net die dag was er een marathon aan de gang om geld in te zamelen. Ze hebben immers nieuwe fondsen nodig om de opgravingen verder te kunnen zetten.

Shakespeare's Globe
Shakespeare’s Globe

12 uur lang werden er stukken van Shakespeare en Marlowe  ‘opgevoerd’ door medewerkers van The Rose, door beroemde sympathisanten en door iedereen die het maar wilde. We kwamen binnen toen ze net begonnen waren aan ‘As you Like it’. Net te laat dus om zelf nog mee te kunnen doen, maar wat heb ik ervan genoten! Gewoon daar zitten, boven de overblijfselen van The Rose! Daar kreeg ik een krop van in de keel (nu weer, hoor).

The Rose
The Rose

Ze hebben een platform over een stuk van die overblijfselen gelegd, zodat je er daadwerkelijk binnen kan. Met rode ledlichten hebben ze de silhouetten van het gebouw gelegd, zodat je toch een idee krijgt van de structuur. Verder is het allemaal heel donker en primitief. Het staat zelfs nog onder water! Die centjes zijn dus duidelijk broodnodig!

Af en toe is The Rose open voor publiek, voor voordrachten en dergelijke. Wanneer je net dan in Londen bent, moet je zeker eens een kijkje gaan nemen.

Marathon
Marathon

Meilan X

Een gedachte over “London calling!

Geef een reactie

