Mona Lisa

Wanneer ik in aanraking kom met grootse dingen kan ik zeer geëmotioneerd raken. Zo hap ik nog steeds naar adem wanneer ik aan de piramiden van Gizeh denk. Niet omdat het zo’n prachtige bouwwerken zijn (ze zijn uiteraard zeer indrukwekkend), maar omdat ik rondliep op een plek waar duizenden jaren geleden al die mensen meehielpen aan de bouw van die piramiden. Omdat ik rondliep op een plek waar duizenden jaren geleden farao’s kwamen, dood of levend.

Toen ik een jaar of 13 was, ging ik voor het eerst naar Parijs. Met mijn klas. Eindelijk zou ik dé Mona Lisa zien! Leonardo Da Vinci is voor mij één van de belangrijkste mensen die ooit hebben geleefd. En ik zou voor het eerst één van zijn werken zien. Natuurlijk keek ik enorm naar deze schoolreis uit en ik kon niet wachten om naar het Louvre te gaan.

Het Louvre
Het Louvre

Toen we uiteindelijk, na lang aanschuiven, binnenkonden ging ik onmiddellijk op zoek naar dat ‘grote’ schilderij. Wat was ik teleurgesteld! Ik wist dat het klein was, maar zo klein?! In mijn ogen was er aan het schilderij helemaal niets speciaals.

Ok, het is een mysterieus schilderij. Wie is ze? Wat denkt ze? Maar ik vraag met toch af wat die 20 000 bezoekers per dag nu echt van het kunstwerk vinden, nadat ze het gezien hebben.

Mona Lisa - Da Vinci
Mona Lisa – Da Vinci

Gelukkig is er in het Louvre véél moois te zien. Zo staat de Venus van Milo (symbool van eeuwige schoonheid) ook in dit museum. Net als verschillende werken van Rafael, Caravaggio, Rubens, van Eyck en veel meer.

Venus van Milo
Venus van Milo

En niet alleen zulke kunstwerken zijn de moeite om een bezoek te brengen. Het gebouw en de verschillende zalen zelf zijn absoluut ook de moeite. Wat begon als een kasteel in 1190 is nu uitgegroeid tot één van de bekendste musea ter wereld.

Het Louvre: zeker een bezoek waard, maar verwacht niet teveel van de Mona Lisa.

Inkom: € 12, gratis voor -18 jarigen

Meilan X

Geef een reactie

