Inpakken en wegwezen

Er zijn enorm veel voordelen aan reizen met de trekrugzak. Zo heb ik bijvoorbeeld altijd mijn handen vrij. Wel zo handig met een klein kind in het zog.

Wel krijg ik vaak de vraag of het wel iets praktisch is en vooral of het wel draagbaar is. ‘Want je neemt toch wel heel wat mee als je enkele weken op pad gaat.’ Helemaal niet! Onze laatste reis naar Thailand begonnen we met in elke rugzak (en dat waren er maar 2) 9kg. 9kg! Ik geef toe, deze keer schrok ik er zelf van. Normaal ligt mijn doel tussen 10 en 15kg per rugzak, maar deze keer hadden we dus maar 18-19kg bij voor drie personen. Score!

Backpack-inpakken
Klaar voor vertrek!

Wat lieten we dan thuis en waarom? Hier een overzicht met enkele bedenkingen.

  • Jeans wegen door, hebben een lange droogtijd en krijg je moeilijk proper. Laat die mooie jeansbroeken dus thuis! Kans is zeer groot, zeker als je naar een warm land trekt, dat je die nooit zal aandoen.
  • Die enorme grote handdoeken en strandlakens kunnen inderdaad zo zacht zijn en lekker ruiken, maar steek ze niet in jouw rugzak. Ze nemen zeer veel plaats in (om niet te zeggen belachelijk veel plaats) en ze drogen niet zo snel. Beter zijn de microvezeldoeken. Ze zijn goedkoop, licht en compact, drogen razendsnel en je hebt ze in allerhande formaten en kleurtjes. Wij kochten onze microdoeken bij Decathlon.
  • Wie heeft er ooit al te weinig kleren mee op vakantie gehad? Kans is groot: niemand. Je neemt altijd te veel mee. Altijd! Wanneer je naar een luxeresort trekt, is dat niet zo erg, maar wanneer je zelf jouw rugzak moet dragen wel. Leg dus alles klaar op tafel of bed voor je inpakt en bekijk die stapels zeer kritisch. Is het niet te veel? Kies enkele stukken en leg ze weer in de kast.
  • 20 dagen wegzijn, wil niet zeggen dat je 20 outfits moet hebben. Waar jouw reis je ook naartoe brengt, je kan daar ook kleding laten wassen. In Thailand waste ik elke dag enkele kleine zaken, zoals ondergoed. En om de zoveel tijd deden we een hele zak kleding naar de wasserij. Wij nemen elke keer een tube wasmiddel van Kruidvat of Hema mee.

    handig-compact-backpack-kinderen
    Handig en compact en de handen vrij!
  • Hoeveel paar schoenen/sandalen heb je écht nodig? Tot mijn flipflops gestolen werden in Ayutthaya droeg ik elke dag datzelfde paar. Ik hou zo van slippers en ze zitten geweldig! Ik had ook nog één paar espadrilles bij, maar die deed ik maar 1 keer aan. Ik was wel blij dat ik ze bijhad, anders had ik op blote voeten naar de winkel moeten lopen voor nieuwe slippers 🙂
  • Je moet echt niet eindeloos kunnen combineren met kleding en accessoires. Neem enkel basisstukken mee. Je hebt geen 3 zonnebrillen, 7 halskettingen, 5 paar oorbellen, 3 tassen, … nodig op vakantie. Alsook 5 bikini’s zijn overbodig. 1 of max twee is meer dan genoeg. Wanneer je in een all-in resort uit eten gaat, wil je je misschien wat opdirken. Maar een echte backpacker geeft er echt niet om. Comfort is key!
  • Wie heeft er tegenwoordig nog boeken nodig? Koop een Ereader en je kan er meer boeken opzetten dan dat je ooit zal lezen.
  • Alvorens voor elk elektronisch apparaat het kabeltje mee in de zak te steken, check even of je één kabel niet voor verschillende devices kan gebruiken.
  • Als het écht nodig is, zijn daar ook winkels. Dus ben je iets vergeten of kwijt (zoals mijn flipflops), je kan gewoon even iets nieuw gaan kopen. Dat is toch ook leuk!

    gewicht-backpack-kinderen
    Gewicht bij vertrek naar België

Hebben jullie nog tips? Kunnen jullie nog iets toevoegen? Laat het hieronder weten.

Meilan X

2 gedachtes over “Inpakken en wegwezen

  1. Ik neem altijd een oprolbare zonnehoed mee (of een hoed die aan de buitenkant van je rugzak kan vastgemaakt worden). Ik moet nog maar denken aan de zon of ik ben al verbrand. Better safe than sorry.

    Like

Geef een reactie

