Paaseiland bezoeken

Waarom juist? Moeilijk te zeggen, maar dit eiland, ook wel Rapa Nui genaamd, spreekt me aan.

Paaseiland ligt behoorlijk letterlijk in the middle of nowhere. Pitcairn is immers het dichtsbijzijnde eiland en dat ligt meer dan 2000 km verder! Zelfs het land waartoe dit eiland behoort ligt 3500km westelijk, Chili.

Wanneer je Rapa Nui bezoekt ben je niet alleen ver van alles en iedereen, het zal er ook erg rustig zijn. Het kleine eiland van 164 km² telt maar een dikke 5000 inwoners. Valt er dan wel iets te zien? Zijn ze ingesteld op reizigers? Het zal wel zijn!

Het eiland is wereldberoemd door deze Moai en sinds 1995 staat het hele eiland op de werelderfgoedlijst van Unesco.

Moai-Rapa-Nui-Easter-Island
Moai op Rapa Nui

De Moai werden gemaakt uit vulkanisch materiaal door de voorouders van een groot deel van de huidige bewoners. Ze werden opgesteld om vruchtbaarheid af te smeken. Iets wat zeer belangrijk was op een geïsoleerd eiland.

Of ik hier ooit zal geraken, is nog maar de vraag. Want de reis maken is nog zo simpel niet. Er is weldegelijk een luchthaven aanwezig, maar enkel de Chileense luchtvaartmaatschappij vliegt op Mataveri International Airport. Zij gebruiken Rapa Nui als tussenlanding voor vluchten van en naar Papeete in Tahiti. Dus wie weet, ooit tussen alle reizen door, maak ik een tussenstop op dit Paaseiland en kan ik deze stenen mannen een bezoekje brengen.Rapa-Nui-Easter-Island-Moai Foto’s van Roy Heylen. Waarvoor dank! 😉

Meilan X

2 gedachtes over “Paaseiland bezoeken

  1. Lijkt me indrukwekkend om te zien! En lastig te bereiken inderdaad, maar moest ik er een tussenstop maken naar Tahiti, zou ik wel een bezoekje willen brengen 🙂

    Like

Geef een reactie

