Wat te doen bij een aardbeving?

Morgen is het een maand geleden dat Nepal zwaar getroffen werd door een aardbeving van 7.8 op de schaal van Richter. Noodhulp kwam maar traag op gang en de komende jaren zal dit land nog veel hulp nodig hebben.Nepal-aardbeving

Nepal ligt in een regio waar zich regelmatig aardbevingen voordoen. Aangezien de deskundigen al even wisten dat er een dergelijke aardbeving aan zat te komen, had het Rode Kruis al opleidingen gegeven aan mensen in de verschillende uithoeken van het land. Een aardbeving is immers niet te voorkomen, maar je kan jezelf en jouw omgeving wel zo goed mogelijk beschermen tegen letsels of misschien zelfs erger.

In september 2007 was ik op reis in Kuala Lumpur toen de regio werd getroffen door een reeks van aardbevingen. Ik heb er dan ook eentje meegemaakt. Op dat moment stond ik net in de badkamer van mijn hotelkamer op de 15de verdieping.maleisië-Kuala-Lumpur-aardbeving

Ik voelde alles bewegen, maar ik kon niet snel de link met een aardbeving leggen. Toen ik door het enorme raam naar buiten keek en de straat zag volstromen met mensen realiseerde ik het me: DIT IS EEN AARDBEVING. Maar dan? Wat doe je dan?

Ik zat te hoog om, op een veilige manier, buiten te geraken. Dat was dus al helemaal geen optie. Ergens in mijn achterhoofd had ik wel onthouden (vraag me niet van waar) dat je onder een tafel of zo moest gaan zitten. Dat heb ik dan ook gedaan. Wachten op de trillingen die zouden stoppen. En dat duurde, naar mijn gevoel, lang!

Uiteindelijk was de tol van deze aardbeving nog relatief ‘beperkt’. Er waren in Maleisië geen doden te betreuren, er was enkel heel wat materiële schade en natuurlijk heel wat gewonden. Maar wij hadden geluk. Dat besef je maar al te goed wanneer je de beelden uit Nepal ziet.

De aardbeving die ik meemaakte had het epicentrum op 130km ten zuiden van het eiland Sumatra (Indonesië) en had een kracht van 8,5 op de schaal van Richter. De naschokken de volgende dagen zaten allemaal tussen 5,5 en 7,5. Ook behoorlijk stevig dus en de schade in Indonesië was dan ook veel groter.

Tsunami-2004-azië
De tsunami van 2004 legde een groot deel van Azië plat. Foto van Wikipedia

Omdat desastreuze aardschokken hier nu eenmaal regelmatig voorkomen – niemand vergeet 26 december 2004 – leek het me wel een goed idee om enkele tips mee te geven. Wat moet je doen als je tijdens jouw vakantie geconfronteerd wordt met een dergelijke gebeurtenis?

  • Als je binnen bent, blijf er dan. Ga onder een stevige tafel of bureau zitten en hou je vast. Prioriteit is vooral dat er geen brokstukken, kasten e.d. op jou kunnen vallen. Dus blijf weg van ramen, zware meubelen en buitenmuren.
  • Ben je buiten, begeef je dan zo snel mogelijk naar een open plek. Weg van gebouwen en alles wat op je kan vallen. Aardbevingen doden geen mensen, rondvliegende en neervallende objecten wel.
  • Als je aan het rijden bent, ga dan zo snel mogelijk van de weg af en wacht af. Ook hier is de regel: zet de auto op een zo veilig mogelijke plaats.
  • Wacht het einde van de schokken af – dit kan soms een minuut of twee duren – en schat dan de situatie in. Is het gebouw nog veilig? Waar is er schade? Is er voor? Ruik je gas? Niet vergeten dat er nog zaken uit kasten kunnen vallen bv.
  • Alvorens hulp te bieden, wees zeker dat je het op een veilige manier kan doen. Je weet nooit hoe stevig een gebouw nog is.
  • Luister naar de radio of probeer de berichtgeving te volgen via smartphone.
  • En misschien wel de belangrijkste tip. Blijf rustig! Paniek helpt niemand en al zeker jezelf niet.

Heb jij een aardbeving meegemaakt? Wat deed je toen?

Meilan X

Geef een reactie

